خطر دیابت در گربه های چاق

خطر دیابت در گربه های چاق

مقاله های محبوب

ایمیل برای خبرنامه

دیابت در گربه ها؛ علائم و روش‌های درمان ( زمان مطالعه 6 دقیقه )

دیابت در گربه یک بیماری است که پت توانایی تولید انسولین کافی برای متعادل کردن سطح قند خون یا گلوکز را ندارد. دیابت گربه ممکن است موجب کاهش وزن، ازدست‌دادن اشتها، استفراغ، افسردگی شدید، کم‌آبی بدن، مشکلات عملکرد حرکتی، کما و حتی مرگ شود.
دیابت ملتیوس به یک بیماری رایج در گربه‌ها تبدیل شده است. در اغلب مواقع گربه‌هایی که دچار اضافه‌وزن هستند و یا با افزایش سن به این بیماری مبتلا می‌شوند. سلول‌های بدن گربه همانند انسان برای دریافت انرژی به قند به‌صورت گلوکز نیاز دارند. بااین‌حال، گلوکز در خون به انسولین، هورمونی که از طریق لوزالمعده تولید می‌شود، نیاز دارد.
گلوکز برای ورود به سلول‌های بدن نیاز به انسولین دارد. انسولین به سلول‌ها وصل هستند و زمان مناسب برای جذب گلوکز را نشان می‌دهند.
با جذب گلوکز، سلول‌های موجود در رسوبات چربی، کبد و ماهیچه‌ها سوخت حیاتی را دریافت می‌کنند و سطح آن را در خون کاهش می‌دهند.

علائم دیابت در گربه ها

از مهم‌ترین علائم دیابت می‌توان به کاهش وزن، افزایش تشنگی و ادرار اشاره کرد. بیماری دیابت در گربه های چاق بسیار شایع است.
برخی از گربه‎‌هایی که به دیابت مبتلا هستند به‌دلیل این‌که بدن آن‌ها قادر نیست از سوخت موجود در رژیم غذایی خود استفاده کند، اشتهای بسیار زیادی دارند.
در دیابت نوع یک و دو سلول‌های بدن توانایی جذب گلوکز از خون را ندارند و در نتیجه از انرژی محروم می‌شوند.
در این صورت بدن برای دریافت انرژی موردنیاز خود از طریق منابع دیگری اقدام و چربی‌ها و پروتئین‌ها را تجزیه می‌کند تا سلول‌های گرسنه از گلوکز تغذیه نماید.
با وجود افزایش اشتها با تجزیه چربی‌ها و پروتئین‌ها دچار کاهش وزن می‌شوند. تشنگی و ادرار بیش از حد گربه می‌تواند از نشانه‌های رایج دیابت محسوب شود.
سطح بالای قند خون می‌تواند بر توانایی کلیه در فیلترکردن گلوکز غلبه کند و اجازه دهد از خون و ادرار خارج شود. غلظت بالای گلوکز در ادرار می‌تواند مقدار بسیار زیادی آب را به داخل ادرار بکشد و در نتیجه موجب کاهش حجم آن، ازدست‌دادن آب، تمایل به کم‌آبی و افزایش تشنگی در گربه را به‌دنبال داشته باشد.
در موارد نادر چنانچه دیابت کنترل نشود، امکان دارد به اعصاب اندام‌های عقبی گربه آسیب وارد کند و در نتیجه در هنگام راه‌رفتن یا ایستادن دچار مشکل شود.

تشخیص دیابت

دیابت را می‌توانید از طریق آزمایش ادرار و خون گربه تشخیص دهید.
این دو آزمایش می‌توانند سطح غیرعادی گلوکز در خون را مشخص کنند. از طریق این آزمایش تشخیص دیابت برای دامپزشک ساده می‌شود.
در همه موارد برای تشخیص دیابت تنها افزایش قند خون کافی نیست.
گربه‌ها ممکن است در برخی از مواقع به‌دلیل استرس، در یک‌زمان کوتاه گلوکز خون آن‌ها افزایش می‌یابد که به‌عنوان هیپرگلیسمی استرس شناخته می‌شود.
در این رابطه برای تشخیص درست یک آزمایش به نام غلظت فروکتوزامین می‌تواند مؤثر باشد. این آزمایش میانگین تقریبی غلظت گلوکز خون گربه را در دوهفته گذشته نشان می‎‌دهد.
در این صورت تأثیر هیپرگلیسمی استرس با دیابت اشتباه گرفته نمی‌شود.
این امکان وجود دارد از طریق دامپزشک آزمایش‌های دیگری توصیه شود تا سایر بیماری‌هایی که احتمالاً در علائم بیماری گربه مؤثر است از قبیل عفونت دستگاه ادراری، بیماری مزمن کلیوی، پانکراتیت یا پرکاری تیروئید را رد کند.

آیا گربه‌ها به طور کامل درمان می‌شوند؟

معمولاً دیابت گربه به طور کامل درمان نمی‌شود. برخی از گربه‌ها، هنگامی‌که درمان آن‌ها را شروع می‌کنید و قند خون را تحت کنترل می‌گیرید و یک رژیم غذایی معقول در برنامه غذایی آن‌ها قرار می‌دهید، وضعیت بدنی بهتری دارند.
در حقیقت دیابت به بهبودی نسبی می‌رسد. گربه‌هایی وجود دارند که ماه‌ها با بیماری دیابت درگیر هستند. حتی در برخی از مواقع ممکن است سال‌ها این بیماری همراه آن‌ها باشد. در اغلب موارد دیابت بیماری است که می‌توانید آن را کنترل کنید، اما درمان قطعی ندارد.

توصیه‌های تغذیه و رژیم غذایی

برای کمک به کنترل دیابت و ممانعت از آسیب بیشتر باید گربه شما وزن مناسبی داشته باشد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی درست می‌تواند در درمان بیماری گربه شما تأثیرگذار باشد و کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود ببخشد. شما می‌توانید وزن ایده‌آل گربه خود را از طریق دامپزشک تعیین کنید.
در رابطه با رژیم غذایی کم کربوهیدرات به توافق برسید تا کمک بسیاری به گربه خود در رسیدن و حفظ وزن کنید.

انسولین درمانی

انواع مختلفی از انسولین وجود دارد که می‌توان آن‌ها را در رژیم غذایی مناسب ترکیب کرد.
در اغلب مواقع انسولین از طریق تزریق انجام می‌شود. شما می‌توانید با کمک دامپزشک یاد بگیرید که چگونه سطح گلوکز را آزمایش کنید و به گربه خود تزریق نمایید. عموماً گربه‌ها نیاز دارند در روز ۲ بار تزریق برای آن‌ها انجام شود. برخی از سرپرستان گربه متوجه می‌شوند که با تکرار و تمرین قادرند به‌سادگی انسولین را به پت‌های خود تزریق نمایند.

درمان اولیه

هنگامی‌که شما و دامپزشک قصد دارید یک برنامه درمانی را برای گربه انتخاب نمایید نکات مهمی در این مورد یاد خواهید گرفت. به‌طورکلی متوجه خواهید شد که چگونه گربه خود را تحت‌نظر داشته باشید و داروها را به‌درستی برای پت استفاده کنید.
در رابطه با نحوه آزمایش سطح گلوکز، کنترل انسولین و تجویز آن به گربه خود از دامپزشک راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.
توصیه می‌شود یک گزارش روزانه از درمان گربه خود شامل دوز، زمان، مشاهدات، مصرف غذا، آب و خروجی ادرار داشته باشید.
در برخی از موارد این امکان وجود دارد در ابتدای درمان گربه شما نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد.
همچنین ممکن است دامپزشک هر دردی که گربه شما تجربه می‌کند را شناسایی و درمان نماید.

آیا انواع مختلفی از دیابت در گربه‌ها وجود دارد؟

معمولاً دیابت به سه نوع دسته‌بندی می‌شود:

دیابت نوع I

نوع اول ناشی از تخریب کامل یا تقریبی سلول‌های بتا است. در گربه‌ها وجود این نوع دیابت بسیار نادر است.

دیابت نوع II

نوع دوم نسبت به نوع اول متفاوت است، چراکه برخی از سلول‌های تولیدکننده انسولین باقی می‌مانند، اما مقدار تولید شده برای گربه کافی نیست.
در این نوع دیابت بافت‌های بدن گربه نسبت به انسولین مقاوم هستند. یکی از عوامل مهم در دیابت نوع دوم چاقی محسوب می‌شود که در بین گربه‌ها بسیار شایع است.

دیابت نوع III

نوع سوم ناشی از مقاومت به انسولین ناشی از سایر هورمون‌ها است. این نوع  می‌تواند به‌دلیل بارداری یا تومورهای ترشح‌کننده هورمون باشد.

 

 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

1 × یک =